2017. február 14. [14:24]

Több mint száz új lehetséges bolygót találtak a csillagászok

Több mint 100 bolygójelöltet fedeztek fel más csillagok közelében csillagászok a Hawaiin lévő obszervatórium segítségével.

A potenciális exobolygókat - Naprendszeren kívüli bolygókat - a hawaii Mauna Kea vulkán csúcsán álló HIRES spektrométernek (színképelemzőnek) az elmúlt húsz évben a radiális gyorsulás módszerével gyűjtött adatait elemezve találták - közölték a Kaliforniai Egyetem Santa Cruz-i intézményének asztronómusai keddre virradóra.

Hozzátették: ennél jóval több rejtőzhet a több mint 1600 csillagon végzett csaknem 61 ezer önálló mérés elemzésében. Ezért az adatokat online elérhetővé tették, jelenleg ez az exobolygókra vonatkozó legnagyobb, valaha nyilvánosságra hozott adathalmaz.

A szakértők eredményeiket az Astronomical Journal című szaklapban is bemutatták.

A radiális gyorsulás módszere az egyik legsikeresebb technika bolygók megtalálására. Azt a tényt használja ki, hogy miközben a bolygót befolyásolja a csillag gravitációja, amely körül kering, a bolygó gravitációja is befolyásolja a csillagot. A csillagászok kifinomult eszközök segítségével képesek észlelni azt az apró megingást, amelyet a bolygó vált ki a csillagból gravitációs ereje révén.

Az egyik megtalált potenciális bolygó a Lalande 21185 nevű csillag körül kering, amely a Naphoz negyedik legközelebb lévő csillag, tömege csupán 40 százaléka a Napénak. Keringési ideje kevesebb mint tíz földi nap.

A kutatócsoport reméli, az, hogy nyilvánossá tették az adatokat, arra ösztönözheti a világ csillagászait, hogy saját megfigyeléseiket egyesítsék a HIRES adataival vagy új megfigyeléseket indítsanak el potenciális bolygók kutatására. (MTI)

2017. május 27. [8:05]

Vizuális észlelő képességünk függ attól, hogy milyen kultúrába születünk, állítja egy frissen megjelent tanulmány.A Kiotói Egyetem vezette azt a kutatást, amiben... >>

2017. május 27. [7:38]

Június 1. és 3. között rendezik meg Vajdaság három településén, Adán, Óbecsén és Zentán az idei, sorrendben ötödik Tudományok Útja elnevezésű tudománynépszerűsítő... >>

2017. május 26. [8:35]

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója tiszteletbeli diplomát kapott a Harvardon, az Egyesült Államok egyik legrégibb, a világ egyik legjobb egyetemén. Zuckerberg, aki... >>

Vackor program óvodásoknak és iskolásoknak
Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar
E heti kérdésünk csak a nyugdíjasokat érinti, mégis megkérdezzük: Ön szerint visszakapják-e valaha is a megkárosított idős emberek az illetményükből elvett összeget?
Igen.
Nem.

A korábbi szavazásokat itt tekintheti meg!
A legutóbb kommentelt friss cikkek