2017. február 17. [16:43]

Tudósok szerint Zélandia lehetne a nyolcadik kontinens

Új-zélandi tudósok szerint Zélandia lehet a nyolcadik kontinens: igaz, hogy területe szinte teljesen a Csendes-óceán mélyén fekszik, ám egy sor feltételnek megfelel, ami kontinenssé teheti.

A Geological Society of America's Journal folyóiratban megjelent dolgozatban a kutatók Zélandia kontinenssé nyilvánítása mellett érvelnek. Mint írják, Zélandia területe ötmillió négyzetkilométer, ami nagyjából akkora, mint a szomszédos Ausztrália kétharmad része. Zélandia 94 százalékát a Csendes-óceán borítja, csupán néhány sziget, valamint három jelentősebb földtömeg magasodik ki belőle: Új-Zéland Északi- és Déli-szigete, továbbá Új-Kaledónia.

Bár a kontinens fogalmához általában a szárazföld kötődik, a tanulmány szerzői azonban más tudományos szempontok szerint sorolják közéjük Zélandiát. Ilyenek a környező területekhez képest magasabb fekvés, jellegzetes geológia, jól meghatározott terület és a vastagabb földkéreg, mint amilyen rendszerint az óceán fenekén van.

A tanulmány vezető szerzője, Nick Mortimer új-zélandi geológus elmondta: a tudósok már több mint két évtizede gyűjtik az adatokat ahhoz, hogy Zélandia kontinens lehessen.

"Zélandia kontinenssé nyilvánításának tudományos értéke sokkal nagyobb annál, mint hogy egy újabb névvel bővülne a kontinensek listája. Egy tenger mélyén fekvő, mégis töredezetlen kontinens hasznos a kontinentális kéreg kohéziójának és szakadásának feltárásában" - fogalmazott.

A BBC megjegyezte, hogy jelenleg nincs olyan tudományos testület, amely a kontinensek hivatalos elismerésére hivatott, ezért ezt majd az idő dönti el a jövő kutatásai nyomán. (MTI)

2017. szeptember 20. [19:31]

Svájci és kanadai kutatók szerint valószínűleg a földkéreg változásainak hatására került viszonylag hirtelen oxigén a Föld légkörébe 2,4 milliárd éve.A mai ismeretek... >>

2017. szeptember 18. [17:41]

A daganatok gyakran ellenállóvá válnak a gyógyszerekkel szemben, és a kezelés ellenére tovább növekednek. Szakács Gergely, az MTA Természettudományi Kutatóközpont... >>

2017. szeptember 15. [10:09]

A legenda szerint a napköveknek nevezett speciális kristályok segíthettek a vikingeknek a tengeri navigációban: magyar tudósok kutatása most bebizonyította, hogy még... >>

Vackor program óvodásoknak és iskolásoknak
Brüsszeli tisztségviselőknek Szerbia EU-csatlakozási esélyeiről szóló nyilatkozatai után ismét feltesszük a kérdést: Ön szerint mikor válik Szerbia az Európai Unió teljes jogú tagjává?
Még 2025 előtt bizonyos feltételek gyors teljesítésével.
2025-ben vagy az utána következő egy-két éven belül.
Akár másfél évtizedig is elhúzódhat a csatlakozási folyamat.

A legutóbb kommentelt friss cikkek