2017. június 1. [18:53]

Ultraerős antibiotikumot hoztak létre a szuperbaktériumok ellen

Fotó: TSRI
A Scripps Kutatóintézet egyik laboratóriuma

Egy régi antibiotikum molekuláris szerkezetének "stratégiai módosításaival" akarják felvenni a harcot az antibiotikum-rezisztens szuperbaktériumok ellen amerikai tudósok. A Scripps Kutatóintézet szakemberei a vancomycin hatóanyagú antibiotikumot "turbózták fel", hogy szupererővel támadja meg a baktériumot.

Laboratóriumi kísérleteikben az új változat ezerszer hatékonyabbnak bizonyult, mint a régi hatóanyag. Három különböző módon támadja meg a baktériumot, ezért az kevésbé képes elkerülni a gyógyszer támadását – derült ki az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közzétett tanulmányukból.

Az ultraerős antibiotikumot még ezután fogják kipróbálni állatokon és emberen, de a tudóscsoport reméli, hogy az új gyógyszer öt éven belül készen áll az alkalmazásra, ha kiállja a próbákat.

A kórházi bakteriális fertőzések egy jelentős részét a vancomycinre rezisztens enterococcus (VRE) nevű szuperbaktérium okozza. Néhány antibiotikum ugyan még hatásos a VRE ellen, de a 60 éves vancomycin már nem. A Scripps szakemberei azt kutatták, képesek-e helyreállítani a hatóanyag ölőképességét.

Néhány módosítást hajtottak végre a régi gyógyszer molekuláris szerkezetén, hogy ott fejtse ki leginkább baktériumellenes hatását, ahol a legnagyobb kárt képes okozni: a sejtfalak megsemmisítésénél. Három módosítás bizonyult különösen fontosnak, ezek által megnőtt a hatóanyag ereje és tartóssága.

“A vancomycin molekula szerkezetén végrehajtott egyik változtatással sikerült leküzdenünk a baktérium vancomycinrezisztenciáját. Két másik kisebb változtatást is beépítettünk a molekulába, két olyan plusz útvonalat, amelyen képes megölni a baktériumot. Ezáltal az antibiotikumnak három különböző mechanizmusa van, amellyel kifejti baktériumölő hatását, ezért nagyon nehezen alakulhat ki rezisztencia ellene” – idézte Dale Bogert, a kutatás vezetőjét a BBC News honlapja.

A módosított hatóanyag képes volt megölni laboratóriumi kísérletekben a VRE kórokozóját és szinte teljesen fenntartani hatását azok után is, hogy a baktériumot 50-szer tették ki a szer támadásának. (MTI)

2017. augusztus 19. [12:08]

Talán a reMarkable lesz az első elektronikus eszköz, ami tényleg megközelíti a hagyományos papírral való munkát. Az előjelek kifejezetten biztatóak, ráadásul hamarosan... >>

2017. augusztus 18. [20:52]

Nyolc szerb tudós vezeti az algából nyert bioüzemanyag kereskedelmi előállításának fejlesztésére irányuló kutatást, tájékoztatott a NATO.A projektet a Belgrádi Egyetem... >>

2017. augusztus 18. [9:46]

A NASA közleménye szerint szeptember elsején a nagyméretű, Florence névre keresztelt Föld-közeli aszteroida suhan el mellettünk 7 millió kilométeres távolságban.A... >>

Vackor program óvodásoknak és iskolásoknak
Ön szerint kedvező fogadtatásra találnak-e a belgrádi vezetők Koszovó-kezdeményezései?
Igen.