2017. augusztus 10. [22:02]

Mintegy 160 millió éves repülő emlősfajok maradványait fedezték fel Kínában

Az eddig ismert legkorábbi, mintegy 160 millió éves repülő emlősfajok maradványait fedezték fel Kínában. Az állatok, hasonlóan több mai emlősfajhoz, siklórepülésben közlekedtek a fák között - írja a BBC.

A két fosszília felfedezése újabb bizonyíték arra, hogy az emlősökre jóval nagyobb sokszínűség volt jellemző a dinoszauruszok korában, mint korábban hitték. A leletek alapján a két - Maiopatagium furculiferum és Vilevolodon diplomyl névre keresztelt - emlősfajnak nagyon speciális tulajdonságai voltak, tudtak fára mászni és "repülni" is.

Mindez azt jelenti, hogy az eddig feltételezettnél sokkal korábban, már 100 millió évvel a modern repülő emlősfajok, például az Észak-Amerikában és Ázsiában élő repülőmókus vagy a délkelet-ázsiai repülőmaki megjelenése előtt is léteztek ezt az életmódot folytató emlősök. A fáról fára siklás egyébként hatékony és gyors közlekedést tett lehetővé, valamint lehetőséget adott a ragadozók előli gyors menekülésre is.

Ezek a jura kori emlősök valóban az elsők, amelyek siklani tudtak a levegőben - mondta Zhe-Xi Luo, a chicagói egyetem kutatója, tagja annak a tudóscsapatnak, amely a felfedezésről a Nature folyóiratban beszámolt. Hozzáfűzte: bizonyos szempontból ezek voltak az első emlősök, amelyek "szárnyakkal" rendelkeztek.

Eltérően azonban a madárfajok valódi repülést engedő végtagjaitól, a "szárnyak" ebben az esetben valójában az emlősök elülső és hátsó végtagja között ernyőszerűen húzódó bőrhártyák voltak.

A leletek alapján több érdekes anatómiai jellegzetességgel is bírtak ezek az állatok. Néhány fizikai tulajdonságuk, mint például a Maiopatagium összeforrt villacsontja, a madarakéra emlékeztet, míg például a vállöv inkább a modern tojásrakó kacsacsőrű emlősökéhez hasonlít, mintsem az emlősökéhez vagy erszényesekéhez.

Az elmúlt években több látványos felfedezés formálta át a mezozoikumi emlősökről kialakult képet. Az újabb eredmények szerint a jura időszakban forradalmi robbanáshoz hasonló módon jelent meg számos különféle életmódot folytató emlős. Roger Benson, az Oxfordi Egyetem kutatója hangsúlyozta: a jura korra hajlamosak vagyunk egyfajta dinoszauruszvilágként gondolni, de a leletek azt mutatják, hogy a kisebb emlősök nagy változatosságban voltak jelent, és a mai ökológiai feladatuk nagy részét már akkor is ugyanúgy ellátták.

2017. augusztus 19. [12:08]

Talán a reMarkable lesz az első elektronikus eszköz, ami tényleg megközelíti a hagyományos papírral való munkát. Az előjelek kifejezetten biztatóak, ráadásul hamarosan... >>

2017. augusztus 18. [20:52]

Nyolc szerb tudós vezeti az algából nyert bioüzemanyag kereskedelmi előállításának fejlesztésére irányuló kutatást, tájékoztatott a NATO.A projektet a Belgrádi Egyetem... >>

2017. augusztus 18. [9:46]

A NASA közleménye szerint szeptember elsején a nagyméretű, Florence névre keresztelt Föld-közeli aszteroida suhan el mellettünk 7 millió kilométeres távolságban.A... >>

Vackor program óvodásoknak és iskolásoknak
Ön szerint kedvező fogadtatásra találnak-e a belgrádi vezetők Koszovó-kezdeményezései?
Igen.