2017. szeptember 6. [13:55]

Agydaganatot gyógyíthat a zikavírus

A csecsemőknél súlyos agyi deformációt okozó zikavírus új gyógymódot kínál a felnőttek agydaganatára egy friss amerikai kutatás eredményei alapján - írta a BBC hírportálja.

Kimutatták, hogy a kórokozó kiválasztja, megfertőzi és elpusztítja a felnőtt agy rákos daganatsejtjeit: a kísérletekben kifejlett egerek agyában zsugorodott össze az agresszív tumor a befecskendezett zikavírustól, míg az egészséges agysejtek érintetlenek maradtak.

Az emberi tesztek még messze vannak, ám a szakértők úgy vélik, a vírust be lehetne juttatni az emberi agyba akkor, amikor a tumort eltávolító műtétet végzik. A vírus emberi agysejttenyészeteken végzett laboratóriumi kísérletekben jól működött - írták a tudósok a Journal of Experimental Medicine című szaklapban.

Az agydaganatnak több típusa van, a felnőtteknél a leggyakoribb és legnehezebben kezelhető a glioblasztóma. Gyorsan növekszik, vagyis terjed szerte az agyban, ezért nehéz megállapítani, hol végződik a tumor és hol kezdődik az egészséges agyszövet. Az agresszív sejtek eltávolításához ezért néha nem elég a sugár- és a kemoterápia.

A friss kutatás azonban azt mutatja, hogy a zikavírusos kezelés elpusztítja az eddigi terápiáknak ellenálló tumorsejteket.

A tudósok úgy vélik, a glioblasztóma őssejtjei tovább növekednek és osztódnak új és új daganatsejteket termelve még a legerőteljesebb kezelés után is.

Egészséges őssejtek nagy tömegben találhatók a csecsemők agyában, valószínűleg ez magyarázza, miért okoz súlyos károsodást a zikavírus náluk.

A felnőtt agyban kevesebb az őssejt, ami azt jelenti, hogy a zikavírusos terápia csak a daganatot okozó őssejteket támadja meg nagyobb mellékhatások nélkül.

Michael Diamond, a Kaliforniai Egyetem San Diegó-i orvosi karának tudósa, a tanulmány egyik készítője azt reméli, az emberi tesztek másfél éven belül elkezdődhetnek. (MTI)

2017. szeptember 22. [19:49]

Svájci régészek megtalálták Artemisz görög istennő több mint száz éve keresett szentélyét a görögországi Évia szigetén fekvő Amarüntosz falu közelében - közölte pénteken... >>

2017. szeptember 22. [17:08]

A HIV-törzsek 99 százalékát megtámadó ellenanyagot fejlesztettek ki amerikai tudósok a Sanofi gyógyszergyár munkatársaival együttműködve.A főemlősöknél a... >>

2017. szeptember 22. [12:37]

Spanyol kutatók szerint a neandervölgyi ember agya lassabban fejlődött gyermekkorban, mint a Homo sapiensé, ami azt igazolja, hogy ez a kihalt emberfaj sem állatiasabb,... >>

Vackor program óvodásoknak és iskolásoknak
Brüsszeli tisztségviselőknek Szerbia EU-csatlakozási esélyeiről szóló nyilatkozatai után ismét feltesszük a kérdést: Ön szerint mikor válik Szerbia az Európai Unió teljes jogú tagjává?
Még 2025 előtt bizonyos feltételek gyors teljesítésével.
2025-ben vagy az utána következő egy-két éven belül.
Akár másfél évtizedig is elhúzódhat a csatlakozási folyamat.

A 2017 a külhoni magyar családi vállalkozások éve