2017. szeptember 11. [21:28]

Először bizonyították géntesztek, hogy nők is voltak a viking harcosok között

Evald Hansen illusztrációja Hjalmar Stolpe 1889-ben közzétett leletei alapján

Először bizonyították svéd genetikusok DNS-vizsgálattal, hogy nők is voltak a viking harcosok között - írta a American Journal of Physical Anthropology című szaklap tanulmánya alapján a Phys.org.

A svédországi Birka városban az 1880-as években bukkantak egy 10. századból származó viking sírra. Az ott talált emberi maradványokat elemezték a Stockholmi Egyetem és az Uppsalai Egyetem tudósai.

A sírban egy karddal, pajzsokkal, nyilakkal és két lóval körülvett harcos maradványai feküdtek. Egy komplett társasjátékot is feltárták a gödörben.

A csontváz egyes morfológiai jegyei régóta arra utalnak, hogy a harcos nő volt, ám mégis azt feltételezték, hogy férfit temettek el Birkában.

Az új kutatás során genetikusok, archeogenetikosok és régészek együttműködésével oldották meg a rejtélyt. A csontokból kivont DNS alapján a néhai harcosnak két X kromoszómája volt, ám egyetlen Y kromoszómával sem rendelkezett.

"Ez az első hivatalos és genetikai bizonyítéka annak, hogy létezett női viking harcos" - közölte Mattias Jakobson, az Uppsalai Egyetem szervezetbiológiai tanszékének munkatársa.

A táblával és figurákkal feltárt játékkészlet azt bizonyítja, hogy a nő magas rangú tiszt lehetett: taktikát, stratégiát dolgozott ki, csapatokat vezetett csatákba a kutatók szerint.

"Nem a regék valkürjeinek egyikét fedeztük fel, hanem egy valódi hadvezért, aki történetesen nő volt" - magyarázta Charlotte Hedenstierna-Jonson, a Stockhomi Egyetem tudósa, a kutatás vezetője.

"Az írott források időnként említést tesznek női harcosokról, ám most tudtuk először bebizonyítani, hogy valóban léteztek" - jegyezte meg Neil Price, az Uppsalai Egyetem régésze. (MTI)

2017. szeptember 22. [19:49]

Svájci régészek megtalálták Artemisz görög istennő több mint száz éve keresett szentélyét a görögországi Évia szigetén fekvő Amarüntosz falu közelében - közölte pénteken... >>

2017. szeptember 22. [17:08]

A HIV-törzsek 99 százalékát megtámadó ellenanyagot fejlesztettek ki amerikai tudósok a Sanofi gyógyszergyár munkatársaival együttműködve.A főemlősöknél a... >>

2017. szeptember 22. [12:37]

Spanyol kutatók szerint a neandervölgyi ember agya lassabban fejlődött gyermekkorban, mint a Homo sapiensé, ami azt igazolja, hogy ez a kihalt emberfaj sem állatiasabb,... >>

Vackor program óvodásoknak és iskolásoknak
Brüsszeli tisztségviselőknek Szerbia EU-csatlakozási esélyeiről szóló nyilatkozatai után ismét feltesszük a kérdést: Ön szerint mikor válik Szerbia az Európai Unió teljes jogú tagjává?
Még 2025 előtt bizonyos feltételek gyors teljesítésével.
2025-ben vagy az utána következő egy-két éven belül.
Akár másfél évtizedig is elhúzódhat a csatlakozási folyamat.

A 2017 a külhoni magyar családi vállalkozások éve