Kultúra
Cannes: Tarantino azt kéri a nézőitől, hogy ne lőjék le a filmje poénjait

Nyílt levélben kérte Quentin Tarantino legújabb filmje, a Volt egyszer egy Hollywood nézőitől, hogy ne mondják el azoknak előre a történetet, akik még nem látták az alkotást. Az amerikai rendező kérése mindenekelőtt a 72. cannes-i fesztiválra akkreditált újságírókhoz szól, akik kedden láthatják a hivatalos versenyprogram leginkább várt alkotását.

"Szeretem a mozit. Ti is szeretitek a mozit. Egy történetet fel kell fedezni. Izgatott vagyok, hogy Cannes-ban mutathatom be a Volt egyszer egy Hollywoodot a fesztivál közönségének. A színészek és a stáb keményen dolgoztak, hogy valami eredetit hozzanak létre és én csak annyit kérek, mindenki próbálja meg, hogy nem mond el semmi olyat előre, amely megakadályozhatja a jövőbeni nézőket abban, hogy ugyanazt az élményt éljék át a filmet nézve" - írta Tarantino a Twitterren a filmbemutató előtt.

Quentin Tarantino 25 évvel a Ponyvaregény cannes-i Arany Pálmája után, legújabb filmjében gyerekkora Hollywoodjának állít emléket. Az 1969-ban játszódó Volt egyszer egy Hollywood egy tévésztár és dublőrének története, a főszerepeket Leonardo DiCaprio és Brad Pitt alakítják, de ennél többet a film előzetese sem árul el a történetről. Az alkotást még senki nem láthatta a fesztiválvezetőségen kívül.

Hasonló kéréssel fordult a sajtóhoz a dél-koreai Bong Dzsun Ho is, akinek Élősködők címmel forgatott fekete komédiáját egy munkanélküli családról szintén kedden mutatják be a fesztivál hivatalos versenyprogramjában.

A hivatalos bemutató előtti spoilerezést a fesztivál egyébként azzal is próbálja akadályozni, hogy a sajtóvetítéseket a díszbemutatók időpontjára időzítették, annak érdekében, hogy a vörös szőnyeges bevonulás előtt semmilyen kritika ne jelenhessen meg a versenyfilmekről.

A ellenállás és a lázadás a fő témái a félidőhöz ért fesztivál versenyfilmjeinek

Az egyéni ellenállás és lázadás a fő témái a félidejéhez ért 72. cannes-i filmfesztivál hivatalos versenyprogramjába meghívott alkotásoknak, amelyek közül kiemelkedik Terrence Malick amerikai rendező A Hidden Life című alkotása.

A 2011-ben Az élet fája című filmjével Arany Pálmát nyerő és az utóbbi években hollywoodi sztárokkal forgatott alkotásai után Malick ezúttal egy európai történetet, a 2007-ben boldoggá avatott Franz Jägerstätter mártírrá válását vitte vászonra. A katolikus osztrák parasztférfi sorsán keresztül - akit a nácik 1943-ban halálra ítéltek, amiért nem volt hajlandó felesküdni Hitlerre és fegyvert fogni a náci Németországért - az ellenállás és a szenvedés jelentését, valamint az élet értelmét keresi az amerikai rendező.

A közel háromórás szimfonikus műként felépülő spirituális film egy festői szépségű, bajor-alpokbeli kis faluban kezdődik - nem messze Hitler legfontosabb vidéki rezidenciájától, a Berchtesgadenben található Berghoftól - ahol a Becstelen brigantyk és Az ifjú Marx című filmekből megismert August Dielhl német színész által alakított Jägerstätter képletesen és konkrétan is az Európa felett gyülekező viharos felhőkön túl egy, a természetben élő harmonikus parasztcsalád tagja.

A rendező a néhány hónap alatt játszódó, lineárisan felépített történetet a lelki rezdülésekre koncentrálva, töredékesen, de korábbi filmjeivel ellentétben teljesen egyértelműen és érthetően meséli el. A belső hitének, a természethez való közelségnek és szerelmes felesége (Valerie Pachner) támogatásának köszönhetően megrendíthetetlen Jägerstätter nem készül mártírnak, hanem lépésről lépésre, megfontoltan és önként választja a szenvedést, mert a belső meggyőződése irtózik a náci ideológiától.

A mártíromság stációiban végig zenei aláfestéssel és a természet változásainak lélegzetelállító szépségű képein keresztül kíséri a kamera a főhőst, mint egy oratóriumban. Terrence Malick a filmben az igazi hősök magányosságára is rávilágít: Jägerstätter családja megvetetté válik az eredetileg édenkertként bemutatott hegyi faluban, amely a teljes osztrák társadalomhoz hasonlóan egy emberként és lelkesen támogatja a náci gépezetet: érthetetlen áldozatvállalásával Franz Jägerstätter a kivételt jelenti.

A 75 éves Terrence Malick kilencedik játékfilmjének címét (A Hidden life) George Eliot brit regényírónő leghíresebb műve, a Middlemarch (1871-72) egyik idézetéből kölcsönözte, amely szerint az átlagember annak köszönheti viszonylag nyugalmas életét, hogy vannak, akik önmagukhoz hűen, titkos életet élnek, és olyan sírban nyugszanak, amelyet senki nem látogat.

A háromszor is Oscar-díjra jelölt Malick korábban nem tartozott az évenként új filmmel jelentkező rendezők közé: 25 év alatt alig három filmet készített, az utóbbi években azonban több alkotása is szerepelt rangos fesztiválokon: a Knight of Cups című szerelmi dráma, Az univerzum története című IMAX-film és a Song to Song című, sztárszereposztással készült zenés szerelmi történet.

A kritika által pozitívan fogadott alkotás ugyanakkor nem változtatta meg az újságírók rangsorát, amelynek élén továbbra is Pedro Almodóvar Fájdalom és dicsőség című önéletrajzi ihletésű filmje áll Antonio Banderasszal a főszerepben.

A Le Film francais francia szaklap által megkérdezett francia kritikusok második helyre sorolták Malick filmjét, a Screen brit szaklap nemzetközi gárdája pedig az amerikai filmmel együtt a francia Céline Sciamma Portrait de la jeune fille en feu (Egy lány lángoló portréja) című kosztümös filmet emelte a második helyre, amely egy visszafogott és érzékeny szerelmi történet két nő, egy festőnő és arisztokrata modellje között, rávilágítva a nők kiszolgáltatott helyzetére a XIX. században.

A hivatalos versenyprogramban eddig bemutatott filmek igazolják Thierry Frémaux művészeti igazgató előzetes ígéretét, miszerint a "romantikus és politikus" alkotások a zsánerfilmek klasszikus műfajait újítják meg a zombikfilmektől a maffiatörténeteken keresztül a klasszikus thrillerekig, a modern társadalmak katasztrofálisnak látott morális és társadalmi problémáit bemutatva. (MTI)

Az Ön hozzászólása

500 leütés maradt még
Eddigi hozzászólások

Nincs hozzászólás. Legyen az első!

Meghalt Franco Zeffirelli - illusztráció
2019. JÚNIUS 15.
[ 14:43 ]
Több hónapon át tartó előadás- és beszélgetéssorozattal idézi meg Budapesten a száz éve elhunyt Csontváry Kosztka Tivadar művészetét a Csontváry Emlékműterem és Műhely Kulturális Egyesület (CSEMKE). A június 19-én kezdődő sorozat keretében neves szakemberek tematikus előadásai vezetik végig az érdeklődőket...
2019. JÚNIUS 15.
[ 10:53 ]
A japán Matsumoto Előadóművészeti Központ színésztársulata mutatkozik be június 19-én, szerdán 19 órától az Újvidéki Színházban. Shakespeare Vihar című drámáját láthatja a közönség Kazujoshi Kushida rendezésében. A K. Vihar című előadás szellemes és művészileg igen kifinomult módon mutatja be Shakespeare...
2019. JÚNIUS 14.
[ 14:48 ]
Simon Márton költő ünnepi beszédével megnyílt a 90. Ünnepi Könyvhét és 18. Gyermekkönyvnapok csütörtök délután a Duna-korzón, Budapesten. "A mai kor talán semmivel sem írható le pontosabban, mint két kérdőszóval, hogy honnan és hová. Ez az átmenet, amelyet a jövő kész állapotként lát majd" - mondta...
2019. JÚNIUS 13.
[ 17:36 ]
Beolvasás folyamatban