Média
Több mint ezer bírósági eljárás folyik újságírók ellen Horvátországban

Horvátországban több mint ezer polgári és büntetőjogi peres eljárás folyik újságírók és médiumok ellen - derült ki szerdán az Újságírás a bíróság előtt elnevezésű kerekasztal-beszélgetésen, amelyen többségében újságírók vettek részt.

A Horvát Újságíró Szövetség (HND) több mint 90 címre küldött ki kérdőívet, és 18 helyről kapott választ, amelyből kiderült, hogy 1163 peres eljárás folyik újságírók és lapkiadók ellen.
A legtöbb per a Hanza Media, a Jutarnji List című liberális napilap kiadója és a Styria, a legolvasottabb napilap, a Vecernji List kiadója ellen indult, őket követi a Slobodna Dalmacija regionális napilap, az Index internetes hírportál, a Nacional hetilap, a Telegram internetes újság, az RTL kereskedelmi tévécsatorna, néhány kisebb regionális napilap, a Hina horvát hírügynökség és a HND.
A résztvevők kiemelték, hogy az újságírók elleni peres eljárások kezdeményezésében a horvát közszolgálati televízió (HRT) is élen jár.
Hrvoje Zovko, a HND elnöke elmondta: a HRT 33 újságíró, köztük saját alkalmazottai ellen indított pert, összesen 2,17 millió kuna (93,2 millió forint) kártérítést követelve, mert az újságírók kritikusan írtak vagy nyilatkoztak róla. Az elnök felszólította a HRT-t, hogy feltételek nélkül vonja vissza az újságírók elleni feljelentéseket.
Slavica Lukić, a HND alelnöke aggasztónak nevezte, hogy büntetőjogi eljárás folyik 11 újságíró ellen. Már önmagában az a tény ad okot aggodalomra, hogy szakmai munkával szemben bűncselekmény vádja merülhet fel. "Ha olyan újságíró vagy, akit egy bíró (magánszemélyként) beperelt, nehezen fogod megnyerni a pert" - húzta alá. Mint mondta, ilyen ügyekben a kiszabott bírság általában még magasabb.
A résztvevők egyetértettek abban, hogy a legtöbb per a független és oknyomozó újságírás ellen irányul.
Ilko Cimić, az Index.hr újságírója szerint a horvát társadalom legnagyobb problémája az igazságszolgáltatás, amelyet Horvátország legrosszabbul működő intézményének nevezett.
Dražen Klarić, a Večernji List főszerkesztője úgy vélte, a sérelemdíj üzletté vált, amellyel számos politikus és sportoló szívesen él.
Domagoj Zovak, a News Bar című szatirikus műsor szerkesztője elmondta, hogy azért vesztettek el első fokon egy pert, mert a bíró egyáltalán nem értette, hogy mi az a szatíra.
Ranko Marijan, a legfelsőbb bíróság bírója hangsúlyozta, hogy a pereket nem a bíróságok indítják. Egyúttal leszögezte, hogy a bíróságoknak szükségük van a független médiára, a médiának pedig a független bíróságra. (MTI)

Az Ön hozzászólása

500 leütés maradt még
Eddigi hozzászólások

Nincs hozzászólás. Legyen az első!

Hét Nap (augusztus 21.): Nemszer nem: igen - illusztráció
2019. AUGUSZTUS 20.
[ 16:40 ]
A Hét Nap új száma - illusztráció
2019. AUGUSZTUS 13.
[ 14:16 ]
Megjelent a legújabb HÉT NAP 16 oldalas RTV-MELLÉKLETTEL! A HÉT NAP AZ INTERNETEN: www.hetnap.rs E heti, 32. számunk tartalmából kiemeljük: * Metafikció. TALPAI Lóránt heti jegyzete * Állam, társadalom és piac Közép-Európában. Ez a térség már sok rosszat átélt, ezért ideje, hogy anyagiakban, lélekben...
2019. AUGUSZTUS 6.
[ 13:53 ]
Magyarországon a 15 évesnél idősebb lakosság 69 százaléka, 5,8 millió ember naponta, 86 százaléka, 7,2 millió ember pedig hetente hallgatott rádiót a második negyedévben - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adataiból, amelyeket csütörtökön juttattak el az MTI-hez. A közlemény szerint országos...
2019. AUGUSZTUS 1.
[ 12:41 ]
A földműves nyugdíjak kicsik, az átlagellátmány a nyugdíjcsökkentési törvény megszűnése után is mindössze 11 211 dinár. Tartományunkban 26 810 földműves nyugdíjas él, nyugdíjátlaguk 12 444 dinár, napra lebontva 2,3 euró. Ezt nevezik mélyszegénységnek (az abszolút szegénységi küszöb 12 045 dinár). – Takács Magda...
2019. JÚLIUS 31.
[ 13:40 ]
Beolvasás folyamatban