2017. június 1. [18:53]

Ultraerős antibiotikumot hoztak létre a szuperbaktériumok ellen

Fotó: TSRI
A Scripps Kutatóintézet egyik laboratóriuma

Egy régi antibiotikum molekuláris szerkezetének "stratégiai módosításaival" akarják felvenni a harcot az antibiotikum-rezisztens szuperbaktériumok ellen amerikai tudósok. A Scripps Kutatóintézet szakemberei a vancomycin hatóanyagú antibiotikumot "turbózták fel", hogy szupererővel támadja meg a baktériumot.

Laboratóriumi kísérleteikben az új változat ezerszer hatékonyabbnak bizonyult, mint a régi hatóanyag. Három különböző módon támadja meg a baktériumot, ezért az kevésbé képes elkerülni a gyógyszer támadását – derült ki az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közzétett tanulmányukból.

Az ultraerős antibiotikumot még ezután fogják kipróbálni állatokon és emberen, de a tudóscsoport reméli, hogy az új gyógyszer öt éven belül készen áll az alkalmazásra, ha kiállja a próbákat.

A kórházi bakteriális fertőzések egy jelentős részét a vancomycinre rezisztens enterococcus (VRE) nevű szuperbaktérium okozza. Néhány antibiotikum ugyan még hatásos a VRE ellen, de a 60 éves vancomycin már nem. A Scripps szakemberei azt kutatták, képesek-e helyreállítani a hatóanyag ölőképességét.

Néhány módosítást hajtottak végre a régi gyógyszer molekuláris szerkezetén, hogy ott fejtse ki leginkább baktériumellenes hatását, ahol a legnagyobb kárt képes okozni: a sejtfalak megsemmisítésénél. Három módosítás bizonyult különösen fontosnak, ezek által megnőtt a hatóanyag ereje és tartóssága.

“A vancomycin molekula szerkezetén végrehajtott egyik változtatással sikerült leküzdenünk a baktérium vancomycinrezisztenciáját. Két másik kisebb változtatást is beépítettünk a molekulába, két olyan plusz útvonalat, amelyen képes megölni a baktériumot. Ezáltal az antibiotikumnak három különböző mechanizmusa van, amellyel kifejti baktériumölő hatását, ezért nagyon nehezen alakulhat ki rezisztencia ellene” – idézte Dale Bogert, a kutatás vezetőjét a BBC News honlapja.

A módosított hatóanyag képes volt megölni laboratóriumi kísérletekben a VRE kórokozóját és szinte teljesen fenntartani hatását azok után is, hogy a baktériumot 50-szer tették ki a szer támadásának. (MTI)

2017. december 16. [15:26]

Az erdei fülesbagoly fokozottan védett éjszakai ragadozó madár. Jelentősége elsősorban a szántóföldi rágcsálók irtásában nyilvánul meg. Egy madár elképesztő mennyiségű... >>

2017. december 15. [8:42]

Úgy tűnik, az év vége is tartogat még némi meglepetést a csillagászok (és a csillagászatért rajongók) számára. A NASA szerint ugyanis december 16-án, vagyis most... >>

2017. december 13. [11:13]

Látványos csillaghullás lesz szerdáról csütörtökre virradó éjszaka, amikor megérkeznek a Geminidák: a szerencsések óránként akár száznál is több hullócsillagot... >>

Ön szerint mekkora jövedelem kell családtagonként a tisztességes megélhetéshez Szerbiában?
5-10 ezer