2017. november 7. [10:29]

Az emlősök legősibb ismert elődjének maradványai kerültek elő Angliában

Mark Witton fantáziarajza a cickányszerű, kihalt teremtményeről

A legtöbb ma élő emlősök legősibb ismert elődjének maradványai kerültek elő a dél-angliai Dorset parti szikláiban - írta a BBC hírportálja.

A cickányszerű, kihalt teremtményeket azonosító tudósok szerint ezek a legrégibb kövületek, amelyek vitathatatlanul olyan emlősök maradványai, melynek családfájához az ember is tartozik. A lelet korát 145 millió évesre becsülték.

Az ősi emlősök kicsi, szőrös állatok voltak, valószínűleg éjszakai életet éltek. Egyikük talán a föld alatt élt és rovarokat evett, a nagyobb testű növényekkel is táplálkozhatott a Portsmouthi Egyetem tudósai szerint, akik a kövületeket elemezték.

A megkövesedett fogak fejlett fogazatra vallanak, mellyel tépni, zúzni is lehetett a táplálékot.

"Igen elhasználtnak is tűnnek a fogak, ami arra utal, hogy fajukhoz képest hosszú életet éltek a gazdáik" - mondta Steve Sweetman, a kutatók egyike.

A kövületeket Grant Smith hallgató fedezte fel, aki diplomamunkájához gyűjtögetett kőzetmintákat a Swanage közeli Durlston-öbölben, a Jurassic-part nevű világörökségi helyszínen, amikor olyan fogakra lett figyelmes, amilyeneket ilyen korú sziklákban még sosem látott.

"A Jurassic-part újra és újra meglepetésekkel szolgál nekünk. Úgy vélem, a felfedezések sora nem ért itt véget" - tette hozzá Dave Martill professzor, a projekt vezetője.

A két felfedezett faj közül az egyik a Durlstotherium newmani nevet kapta a lelőhelyhez közeli kocsma tulajdonosáról, Charlie Newmanről, aki maga is lelkes kövületvadász.

A másik fajt Durlstodon ensominak nevezték Paul Ensom helyi paleontológusról.

Az eredményeket az Acta Paleontologica Polonica tette közzé.

Nemrég Kínában olyan kövületeket fedeztek fel, amelyek alapján a legkorábbi emlősök megjelenését még korábbra, 160 millió évvel ezelőttre tennék, ám ezt molekuláris vizsgálatok eredményei vitássá teszik. (MTI)

2018. január 22. [19:57]

A haifai egyetem kutatói megfejtették egy rejtélyes holt-tengeri tekercs szövegét - jelentette a The Jerusalem Post című újság honlapja. A tudósok hatvan aprócska... >>

2018. január 22. [17:41]

A betegek puszta kilégzésével is terjedhet az influenza egy új amerikai kutatás szerint, a vírusok továbbadásához köhögés vagy tüsszögés sem szükséges. Az általános... >>

2018. január 22. [9:22]

A fejlesztés nagyon ígéretes, a tudósok remélik, hogy hamarosan a vérből is ki tudják mutatni korai stádiumban is a rákot.A BBC számolt be róla, hogy a Johns Hopkins... >>

Hogyan értékeli Donald Trump elnökösködésének első évét? (Az 5-ös a legjobb.)
5