2018. január 16. [22:10]

Egy kanadai kutatócsoport megtalálta, miként lehet szén-dioxidból műanyagot készíteni

Phil De Luna, a projekt vezető kutatója (a képen balról) kutatótársával

Kanadai tudósoknak sikerült pontosan megállapítani azokat a körülményeket, amelyek között a szén-dioxidot, a legrosszabb hírű üvegházhatású gázt a leghatékonyabban át lehet alakítani a műanyagok alapanyagául szolgáló etilénné.

A Nature tudományos folyóiratcsalád legújabb kiadványában, a Nature Catalysis című lapban mutatta be eredményeit a Torontói Egyetem kutatói által vezetett Ted Sargeant csoport. Kutatásuk során a Canadian Light Source (CLS) kutatóközpont szinkrotronját (részecskegyorsító) használták, valamint az intézmény kutatója, Tom Regier által kifejlesztett egyedülállóan új berendezést.

Kutatásuk középpontjában a szén-dioxid redukciós reakciója állt, amikor a szén-dioxidot elektromos áram és egy katalizátor által segített kémiai reakció használatával más vegyi anyaggá alakítják át.

Ilyen típusú reakciókban több fém is lehet katalizátor, az arany, ezüst és cink használatával szén-monoxid, ónnal és palládiummal hangyasav sója nyerhető. Csak a réz képes azonban etilén, a polietilén műanyagok alapanyaga előállítására.

"A réz egyfajta mágikus fém. Mágikus, mert különböző kemikáliákat képes létrehozni, mint például a metánt, az etilént és az etanolt, de nehéz uralni azt, hogy mit hoz létre" - idézte Phil De Lunát, a projekt vezető kutatóját a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Ez utóbbit sikerült a tudóscsoportnak megvalósítani: képesek voltak létrehozni egy katalizátort és pontosan megállapítani azokat az ideális körülményeket, amelyekkel maximalizálni lehet az etilén előállítást, és szinte nullára minimalizálni a metán termelődését.

Ez a technológia a szén-dioxid-leválasztás technológiájával párosítva elvezethet a mindennapokban használt műanyagok környezetbarát előállításához, miközben a káros üvegházhatású gázokat eltávolítja.

"Úgy gondolom, hogy a jövőt azon technológiák használata jellemzi, amelyek a hulladékból állítanak elő értéket. "Olyan új és fenntartható módozatokon dolgozunk, amelyek megfelelnek a jövő energiakövetelményeinek" - hangoztatta De Luna. (MTI)

2018. február 17. [16:11]

Amerikai kutatók egy új szkennelési technikával váratlan felfedezést tettek egy Picasso-képen: a művész kék korszakának egy ismert festményét egy tájképet ábrázoló... >>

2018. február 15. [20:15]

Svéd kutatók elkészítették az agyi vérereket és az úgynevezett vér-agy gátat alkotó sejtek részletes molekuláris atlaszát, amely új információkkal segíti az agy... >>

2018. február 15. [16:51]

Gyors, olcsó és környezetbarát módszert fejlesztettek ki szingapúri kutatók a pamutalapú szövethulladék feldolgozására: a kidobott ruhákból nagy mértékben sűríthető,... >>

Dühöng az influenzajárvány. Ön fel szokta-e venni a védőoltást a vírusos megbetegedés ellen?
Igen
Nem

Megnyitották a Mátyás király-emlékévet Szegeden
Minority SafePack - EURÓPAI VÉDELMET JOGAINKNAK!
Megnyitották a Mátyás király-emlékévet Szegeden