2018. február 8. [18:44]

Bizonyos élelmiszerek befolyásolhatják a rák terjedését

Az aszparagin jelentősebb mennyiségben megtalálható a nevét adó spárgában

A spárgában, a szárnyasokban és egyéb élelmiszerekben is megtalálható, aszparagin nevű aminosav csökkentése, illetve blokkolása jelentősen megnehezítette a melldaganatok áttétképződését egereken végzett kísérletekben - számoltak be a kutatók a Nature című tudományos folyóiratban közölt tanulmányukban.

Az aszparagint a szervezet is képes előállítani, de jelentősebb mennyiségben megtalálható a nevét adó spárgában, a burgonyában, a hüvelyesekben, a dióban, a szójában és a teljes kiőrlésű lisztben, valamint a tejtermékekben, a húsban és a tojásban.

A Cancer Research UK brit rákkutató intézet cambridge-i munkatársai a mellrák egy agresszív formáját vizsgálták egereken. Normális esetben a rágcsálók néhány héten belül meghalnak, ahogy a tumor szétterjed a szervezetükben. Amikor azonban az egerek alacsony aszparagintartalmú étrendet kaptak, vagy gyógyszerekkel blokkolták a szervezetükben az aminosavat, akkor a daganatnak már "nehezére esett" a szétterjedés.

"Óriási volt a változás, a tumorokat alig lehetett megtalálni" - idézte a BBC News Greg Hannont, a vizsgálatot végző kutatók egyikét.

A Glasgow-i Egyetem szakemberei 2017-ben kimutatták, hogy a szerin és a glicin aminosavak kiiktatása lassította a limfóma és a bélrák előrehaladását.

"Egyre több bizonyítékunk van arra, hogy bizonyos ráktípusok rabjai étrendünk bizonyos összetevőinek" - jegyezte meg a szakember, hozzátéve, hogy a páciensek étrendjének megváltoztatásával, vagy olyan gyógyszerek használatával, amelyek gátolják, hogy a tumorsejtek hozzáférjenek ezekhez a tápanyagokhoz, reményeik szerint a jövőben fejleszteni lehet a terápiákat.

Egy primer, vagyis elsődleges daganat ritkán halálos kimenetelű. A rosszindulatú daganatok egyik jellemző tulajdonsága azonban, hogy a növekedésük során egyes sejtjeik az eredeti helyükről elszabadulva a vér és a nyirokkeringés útján a szervezet távolabbi részeire sodródnak, és másodlagos daganatokat, áttéteket képeznek.

A kutatók úgy vélik, hogy az aszparaginnak ebben a folyamatban, vagyis a rák terjedésében (metasztázis) van fontos szerepe. A spárga és egyéb aszparagintartalmú élelmiszerek kedvelőinek megnyugtatására azonban elmondták, hogy az eredményeiket még emberek bevonásával végzett tanulmányokkal is alá kell támasztani, illetve az aszparagint amúgy is nagyon nehezen lehetne kiiktatni az étrendből. A tudósok szerint hosszú távon az lehet a megoldás, hogy a páciensek tápanyagokban gazdag, de aszparagintól mentes speciális italokat kapnak.

A Breast Cancer Now nevű szervezet vezetője, Delyth Morgan óva int mindenkit attól, hogy a tanulmány hatására drasztikus változtatásokat hajtson végre az étrendjében anélkül, hogy előtte konzultálna az orvosával. (MTI)

2018. február 17. [16:11]

Amerikai kutatók egy új szkennelési technikával váratlan felfedezést tettek egy Picasso-képen: a művész kék korszakának egy ismert festményét egy tájképet ábrázoló... >>

2018. február 15. [20:15]

Svéd kutatók elkészítették az agyi vérereket és az úgynevezett vér-agy gátat alkotó sejtek részletes molekuláris atlaszát, amely új információkkal segíti az agy... >>

2018. február 15. [16:51]

Gyors, olcsó és környezetbarát módszert fejlesztettek ki szingapúri kutatók a pamutalapú szövethulladék feldolgozására: a kidobott ruhákból nagy mértékben sűríthető,... >>

Dühöng az influenzajárvány. Ön fel szokta-e venni a védőoltást a vírusos megbetegedés ellen?
Igen
Nem

Megnyitották a Mátyás király-emlékévet Szegeden
Minority SafePack - EURÓPAI VÉDELMET JOGAINKNAK!
Megnyitották a Mátyás király-emlékévet Szegeden