2018. február 12. [19:53]

Agytornával edzik az idős kutyákat

Segíthet az idős kutyák szellemi képességeinek szinten tartásában a rendszeres mentális stimuláció, amelyet egy érintőképernyős tréning segítségével végeztek magyar és osztrák kutatók.

Az élethosszig tartó tanulás nemcsak az emberek, hanem a kutyák számára is hasznos és fontos. A kutyák idős korukban is képesek a tanulásra, ráadásul a problémamegoldó gondolkodást fejlesztő feladatok lassítják a szellemi leépülés természetes folyamatát. Viszont az idős kutyák mozgásszervi és egyéb egészségügyi problémái gyakran gátat szabnak a hagyományos, fizikai állóképességet igénylő tréningeknek.

"Ahogy a kutyák idősödnek, a gazdák egyre kevesebb kihívással állítják szembe őket, csökkentik a foglalkozások, tréningek számát és intenzitását. Ennek az a következménye, hogy az idős kutyákat alig érik pozitív mentális hatások" - idézte Lisa Wallist, az ELTE Etológia Tanszék Szenior Családi Kutya Programja és a bécsi Állatorvosi Egyetem Messerli Kutatóintézete kutatócsoportja közös tanulmányának első szerzőjét az ELTE honlapja.

A problémára kínál hatékony alternatívát az érintőképernyő segítségével végzett játékos tréning, amely egyszerű, jutalmazással kombinált számítógépes gondolkodtató feladatokkal helyettesíti a fizikai megterhelést jelentő tréninget, és segít fenntartani az idős kutyák szellemi frissességét.

A kutyák számára az érintőképernyő használata némi előképzést igényel, azonban amint megtanulják, mi a titok nyitja, megszállott játékosokká válnak.

Az érintőképernyő használatát eddig fiatal kutyákon vizsgálták, de sikerült bizonyítani, hogy az idős kutyák is pozitívan reagálnak a kognitív tréning ezen formájára. "Olyan egyszerű, érintőképernyős feladatokat, amelyek megoldása után jutalomfalat jár, még az idős kutyák is nagy lelkesedéssel végeznek" - magyarázta Kubinyi Enikő, a szeniorprogram vezetője. Egy szellemi kihívás megoldása után keletkező pozitív emóció párhuzamba állítható azzal az érzéssel, amikor egy idős ember valami újat tanul vagy valamilyen élvezetes tevékenységet végez.

A rendszeres elmetréning nemcsak az embereket, de a kutyákat is kizökkenti az idős korra oly sokszor jellemző apatikus állapotból azáltal, hogy növeli a motivációt és így még több alkalmat teremt a tanulásra.

Az érintőképernyővel végzett tanulás segíthet az öregedés során jelentkező szellemi leépülési folyamatok ellensúlyozásában. "Ez a tudományos megközelítés egy olyan izgalmas kutatást indíthat útjára, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az állatok élethosszig tartó tanulásának fontosságára" - mondja Wallis.

A kutatócsoport reméli, hogy a tanulmány nemcsak az elektronikai termékeket gyártó szakembereket és szoftverfejlesztő cégeket, hanem lelkes gazdákat is ösztönöz majd a jövőbeli együttműködésre. (MTI)

2018. február 17. [16:11]

Amerikai kutatók egy új szkennelési technikával váratlan felfedezést tettek egy Picasso-képen: a művész kék korszakának egy ismert festményét egy tájképet ábrázoló... >>

2018. február 15. [20:15]

Svéd kutatók elkészítették az agyi vérereket és az úgynevezett vér-agy gátat alkotó sejtek részletes molekuláris atlaszát, amely új információkkal segíti az agy... >>

2018. február 15. [16:51]

Gyors, olcsó és környezetbarát módszert fejlesztettek ki szingapúri kutatók a pamutalapú szövethulladék feldolgozására: a kidobott ruhákból nagy mértékben sűríthető,... >>

Dühöng az influenzajárvány. Ön fel szokta-e venni a védőoltást a vírusos megbetegedés ellen?
Igen
Nem

Megnyitották a Mátyás király-emlékévet Szegeden
Minority SafePack - EURÓPAI VÉDELMET JOGAINKNAK!
Megnyitották a Mátyás király-emlékévet Szegeden