Vajdaság
Ahol élmény a tanulás és a programozás

Eredményesen működik Szabadkán a Logiscool iskola, ahol gyermekek és fiatalok számára szerveznek informatikai foglalkozásokat. A résztvevők szó szerint játszva tanulhatják meg a programozást. A XXI. században, aki nem tudja kezelni a számítógépet, szinte analfabétának számít. Lassan eljön az idő, hogy az alapszintű programozás ismerete is olyan követelmény lesz, mint az ábécé vagy a szorzótábla ismerete.

Az első Logiscool 2014 januárjában Budaörsön indult el, ma már 15 országban, több mint kilencven helyszínen tanítanak az iskola munkatársai, iskoláik száma és diákjaik létszáma is dinamikusan nő.

Kurzusaikon és táboraikban már több mint 55 ezer diák tapasztalhatta meg, hogy náluk élmény a programozás. Saját oktatási platformjukon, speciális tananyagukkal egyetemista oktatóik inspiráló környezetben tanítják programozni diákjaikat.

Bármely életkorban el lehet kezdeni a programozást, mondják az iskola munkatársai. Kurzusaik több éven át tartanak. Modulokból álló, egymásra épülő tananyagukkal és módszerükkel a gyerekek megszeretik a programozást és készség szinten használják is a megszerzett tudást.

Szabadkai intézményükben iskolai félévenként indítanak új kurzusokat. A legközelebbi tanfolyam indulási időpontja február 3, mondja Rózsa Zsombor, a szerbiai Logiscool egyik igazgatója, aki Szentpéteri Zoricával vezeti az iskolát.

- Ez itt valójában a központi Logiscool iskola Szerbiában. Emellett van még egy Zentán. Mindig is ez lesz a referencia iskola. Célunk az, hogy egy hálózat épüljön, további iskolákat nyissunk. Nagyon nagy öröm számunkra, hogy Újvidékről, Óbecséről, Belgrádból, Kragujevacról is vannak már érdeklődők. Úgy látszik, iskolánk nagyon gyorsan tud majd terjeszkedni.

- Pontosan mit tanulhatnak meg itt a diákok?

- A diákok programozást tanulnak, méghozzá játékprogramokat, telefonos applikációkat, animációkat készítenek. Ez a gyerekek világa, ez az, ami őket a legjobban érdekli, s miközben nálunk tanulnak, a képességeiket is fejlesztjük, az algoritmikus gondolkodást, a logikus gondolkodást, a szervezőkészséget, a tervezést. Mivel egy alkotói folyamat zajlik, nyugodtan mondhatjuk, hogy egy játék elkészítése fejleszti a kreativitást. Miközben a gyerekek játékokat terveznek, egy nagyon fontos elméleti tudást is be kell, hogy kapcsoljanak. Tegyük fel, hogy ha egy játék a tenger alatt zajlik, akkor számolniuk kell Arkhimédész törvényével, ha a levegőben zajlik, akkor a gravitációval…

- Hány éves kortól jöhetnek ide a gyerekek?

- Hétéves kortól egészen 18 éves korig fogadjuk a gyerekeket, a programunk pedig a korosztályoknak megfelelően van kidolgozva, úgyhogy minden korcsoport kellő kihívás elé néz, amikor eljön hozzánk programozni tanulni. Az első játékát a gyerek akár már hétévesen is elkészítheti az első tanórán, ami óriási sikerélmény a számukra.

Szentpéteri Zorica, az iskola gazdasági igazgatója azt mondja, nagyon szeretnék, ha rövid időn belül egész Szerbiára kiterjedő hálózatot tudnának létre hozni.

- Bár rövid ideje vagyunk csak jelen Szerbiában, sikeresek vagyunk. Már több városban is tárgyalunk az iskola esetleges megnyitásáról. Ha minden a terv szerint halad, akkor Újvidéken vagy Óbecsén szeptemberben már megindulhatnak a képzések – mondja Zorica, aki hozzáteszi, hogy a programozás a jövő tudása. Néhány éven belül ez a tudás ugyanolyan fontos lesz, mint ismerni egy idegen nyelvet. Kiváló befektetés is, hiszen a programozási ismeretekkel rendelkezők iránti kereslet hatalmas mértékben növekszik világszerte.

Szabó Beatrix és Orcsity Norbert, a Logiscool oktatói. Arról faggatom őket, hogy hogyan lehet azt elérni, hogy ebbe az iskolába a gyerekek szeretnek járni.

- Egyrészt szinte barátok is vagyunk, illetve nagyon sok türelem szükséges – magyarázza Beatrix. - Minden gyermek más-más személyiség, s meg kell ismerni őket.

- Próbáljuk úgy előadni a projektjeinket, hogy az érdekes legyen. S a való életet is próbáljuk belevinni az oktatásba, magyarán, hogy amit tanultak, azt tudják alkalmazni a mindennapi életben – mondja Norbert. – Különféle játékokat készítünk, s majd lehetőség lesz arra is, hogy a gyerekek a saját maguk által kitalált játékokat is megvalósítsák.

Közben lassan a gyerekek is megérkeznek a heti foglalkozásra. Elsőként Apró Krisztián fut be, majd Borsos Ádám. Ő is hajlandó nyilatkozni, de érkezik Ricz Zalán Mátyás is.

Krisztián az elmúlt 3 és fél hónapban már több játékot is készített.

- Elsőként beprogramoztuk, hogy mozogjon a figura, utána már el is tudott tűnni a képernyőről, amikor megnyomom a gombot, s még egy hangot is kiad. Nagyon szeretek ide járni.

Ádám a fiúkkal beszéli meg éppen, hogy mit fognak majd csinálni, de máris szalad hozzám nyilatkozni.

- Sokat programozunk, ami nagyon jó. Azután amikor elkészül a játék, van kvíz is. Ki kell találni a helyes választ. Van sok olyan kérdés, ami a számítógéppel kapcsolatos. Ha rossz a válasz, akkor azt mondja a gép, ez nem a te napod, de ha jó, akkor gratulál.

Zalán azt mondja, először csak eljött az iskolába, hogy szétnézzen, s azután itt ragadt, mert nagyon jó volt itt.

- Készítettem már fogócskás és rajzolós programot is. A fogócskásban egy cápa kergeti a halat, s mindig győz is. A barátaimnak is megmutatom ezeket a játékokat, s játszunk is velük. Azt mondják, jók ezek a játékot, van olyan is köztük, aki ugyancsak el akart jönni ide programozni.

A fiúk eléggé határozottan nyilatkoznak arról is, hogy mik lesznek, ha nagyok lesznek: programozók. Ádám ki szeretne majd találni egy programot, amivel a gyerekek gyorsabban megtanulhatják a szorzótáblát.

Németh Ernő
Az Ön hozzászólása

500 leütés maradt még
Eddigi hozzászólások

Nincs hozzászólás. Legyen az első!

A nagykikindai Dragoljub Udicki Iskoláskor Előtti Intézmény és a Magyar Nemzeti Tanács közös szervezésében tartották meg a nagykikindai Mi örömünk óvodában a Vajdasági Magyar Óvodapedagógusok I. magyar nyelvű szakmai tanácskozását. Mintegy 30 óvodapedagógus vett részt a tanácskozáson, amelyre 11 település 6...
2020. FEBRUÁR 19.
[ 22:30 ]
Egyedülálló mentorprogramot indított útjára 2019-ben a Prosperitati Alapítvány. Magyarország Miniszterelnöksége Nemzetpolitikai Államtitkárságának támogatásával, együttműködve a Vajdasági Fiatal Vállalkozók Egyesületével és szakmai partnerségben a Design Terminallal vajdasági vállalkozói mentorhálózatot...
2020. FEBRUÁR 19.
[ 20:04 ]
Pásztor István, a tartományi képviselőház elnöke és Maja Gojković, a köztársasági parlament elnöke ma tartotta meg első találkozójukat az előttünk álló tartományi parlamenti és helyi önkormányzati választások kiírásával kapcsolatban. A tartományi képviselőházban létrejött találkozón megállapodtak abban,...
2020. FEBRUÁR 19.
[ 17:38 ]
Beolvasás folyamatban