Gazdaság
Nem született megállapodás a minimálbérről, ismét a kormány dönt
Betűméret:             

Nem sikerült megállapodni a 2027-es minimálbér összegéről a Szociális-gazdasági Tanács mai ülésén, ezért a végső döntést ismét a szerb kormány hozza meg, legkésőbb szeptember 15-éig. A kormány 9,2 százalékos emelést javasol, a szakszervezetek viszont 650 eurós minimálbért kérnek már januártól.

A 021.rs a Beta hírügynökségre hivatkozva azt írja, hogy a pénzügyminisztérium a tárgyalásokon azt javasolta: a jelenlegi 550 euróról 600 euróra emelkedjen a minimálbér. A munkáltatók ezt elfogadhatónak tartanák, de csak azzal a feltétellel, hogy ezzel párhuzamosan növelik a bérek adómentes részét is. A szakszervezetek ezzel szemben azt kérték, hogy a minimálbér jövőre havi 650 euró legyen.

Čedanka Andrić, a Függetlenség ágazati szakszervezet elnöke közölte, hogy nem született egyetértés a kormánnyal a 9,2 százalékos emelésről. Mint mondta, a kormány javaslata szerint a minimális órabér a jelenlegi 371 dinárról 405 dinárra nőne, ami havi szinten 70.470 dinárt jelentene.

A kormány azt is javasolta, hogy a munkáltatók számára a bér adómentes része 34.221 dinárról 37.369 dinárra emelkedjen.

Zoran Mihajlović, a Szerbiai Önálló Szakszervezetek Szövetségének elnöke szerint az elmúlt években ugyan jelentősebben nőtt a minimálbér, de a kormány korábbi előrejelzése szerint 2027-ben már 650 eurónak kellene lennie. Hangsúlyozta, a szakszervezet számára elfogadhatatlan, hogy a 650 eurós összeg ne január 1-jétől legyen érvényes.

Nebojša Atanacković, a Szerbiai Munkáltatók Uniójának tiszteletbeli elnöke úgy vélte, a 9,2 százalékos emelés reális, tekintettel arra, hogy gazdasági növekedésre is számítanak. Hozzátette, a munkáltatók csak akkor támogatják a minimálbér emelését, ha ugyanilyen mértékben nő az adómentes bérhányad is.

Milica Đurđević Stamenkovski munkaügyi miniszter szerint a minimálbér 9,2 százalékos emelése azt jelezné, hogy Szerbia gazdaságilag stabil ország. Mint mondta, a kormánynak úgy kell döntenie, hogy a munkavállalók mellett a munkáltatókat is védje. A miniszter szerint az állam 13 milliárd dináros terhet vállal át azzal, hogy növeli a bérek adómentes részét.

Siniša Mali pénzügyminiszter emlékeztetett arra, hogy a minimálbér az elmúlt időszakban többször is emelkedett: 2025 januárjától 13,7 százalékkal, 2025 októberétől rendkívüli jelleggel 9,4 százalékkal, az idén januártól 10,1 százalékkal, most pedig újabb 9,2 százalékos emelésről van szó.

Mali szerint ez összesen 49,4 százalékos nominális növekedést jelent 24 hónap alatt, az infláció levonása után pedig 33,5 százalékos reálnövekedést. Hozzátette, jelenleg kevesebb mint 100 ezer dolgozó kap minimálbért Szerbiában.

A pénzügyminiszter azt mondta, a kormány javaslata szerint 2027. január 1-jétől a minimálbér 64.554 dinárról 70.470 dinárra emelkedne, az adómentes bérhányad pedig 34.221 dinárról 37.369 dinárra nőne. Hozzátette, ha az előkészületek időben elkészülnek, a kormány már a következő ülésén döntést hozhat, hogy a munkáltatóknak legyen idejük felkészülni.

A következő egy hétben változatlan áron lehet tankolni Szerbiában. A dízel literenkénti ára 236 dinár, a benziné pedig 207 dinár marad. Az új árak október 2-án 15 órától október 9-én 15 óráig lesznek érvényben a szerbiai töltőállomásokon. A mezőgazdasági termelők számára biztosított kedvezményes dízel ára...
2026. OKTÓBER 2.
[ 15:28 ]
Szeptemberben már a harmadik egymást követő hónapban emelkedtek az élelmiszerárak a világpiacon, és 2022 novembere óta nem látott szintre kerültek. A legnagyobb drágulást a gabonaféléknél jegyezték fel. Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) élelmiszerár-indexe szeptemberben 136 ponton állt, ami...
2026. OKTÓBER 2.
[ 12:48 ]
Dubravka Đedović Handanović ügyvezető bányászati és energiaügyi miniszter a Tanjugnak kijelentette, hogy nem hiúsultak meg a Mol és a Gazpromnyefty közötti tárgyalások a Szerbiai Kőolajipari Vállalatban (NIS) lévő többségi orosz tulajdonrész megvásárlásáról. Mint mondta, ezt az is bizonyítja, hogy az Egyesült Államok...
2026. OKTÓBER 1.
[ 20:48 ]
Beolvasás folyamatban
TÁMOGATÓNK
Ministerelnökség | Nemzetpolitikai Államtitkárság - logóBethlen Gábor Alap - logó